چرا هریپاتر، بتمن و اسپایدرمن نداریم؟
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۵۳۷۸
مهدی رجبی میگوید: ما پیشینه اساطیری قدرتمند و فرهنگ غنیای داریم اما بلد نیستم از آنها استفاده و یا مدیریتشان کنیم. اگر این اتفاق بیفتد ما هم میتوانیم و بنیهاش را داریم که ادبیات قهرمانی محبوب داشته باشیم.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفتوگو با ایسنا درباره قهرمانهای داستانی ادبیات کودک و نوجوان و این که به نظر میرسد قهرمانهایی به فراگیری شخصیتهایی مانند هریپاتر، بتمن و اسپایدرمن نداریم، اظهار کرد: ما دو تعریف از قهرمان داریم؛ یک تعریف هالیوودی یعنی یک تعریف اغراقآمیز از یک ابرانسان که این ابرانسان میتواند رستم، اسفندیار یا هریک از اسطورههای «شاهنامه» باشد که رویینتن هستند و یا میتواند اسپایدرمن و سوپرمن باشد که نیروهای ماورایی دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او سپس گفت: معنای دیگر قهرمان امروزیتر است و بعد از مدرنیسم به وجود آمده؛ این قهرمان یک انسان عادی است که توانایی ویژه و ماورایی ندارد اما ویژگیهای منحصر به فردی دارد که او را از دیگران متمایز میکند، این قهرمان در موقعیتهایی قرار میگیرد که موقعیتهای انسانی هستند و ممکن است با شکست، تلخی و ناکامی همراه باشند، مبارزه با شر یک وضعیت عادی است یعنی این مبارزه با شر میتواند مبارزه با بچههای زورگوی مدرسه باشد و لازم نیست حتما قدرتهای جادویی داشته باشد؛ مثلا آدمها را به سنگ تبدیل کند یا سوار اژدها شده و پرواز کند. این قهرمانها که بعد از مدرنیسم به وجود آمدهاند، به شدت آسیبپذیر و دچار نقصان و کمبودهایی هستند که آنها را زمین میزند، این شخصیتها نسبیت دارند، یعنی انسان کامل نیستند، انسان سیاه و سپید نیستند و مجموعهای از طیفهای انسانی هستند یعنی ضعف دارند، توانایی دارند، استعداد دارند و ناکامی دارند اما در مجموع به انسان بودن و توانایی ذاتیاش برای یادگیری و غلبه کردن بر تلخی و دشواریها باور دارند و حاصلش میشود یک عالمه کاراکترهای انسانی که در ادبیات هستند.
رجبی با بیان اینکه چرا با وجود پیشینه اسطورهای ادبیاتمان، قهرمانهایی به فراگیری قهرمانهای ادبیات خارجی نداریم، تو ضیح داد: این موضوع به قدرت بهروزرسانی آنها برمیگردد، ما کلی کتاب بازنویسی به همین منظور داشتیم. اینکه به زبان ساده این اسطورهها را معرفی کنیم و بگوییم رستم که بود، سهراب که بود و چه اتفاقی افتاده خوب است اما باید از ویژگیهای آنها به شکلی مدرن استفاده کنیم اتفاقی که در ادبیات غرب افتاده و شخصیتها بازتولید شدهاند؛ مثلا اکثر قصهها رفرنسهای دینی دارند؛ مثلا از قتلهای مسیحیت استفاده میشود که با پسزمینه دینی و فرهنگی و باور جامعه همخوانی دارد. هرچند این موضوع به اینکه چقدر بتوانیم بپذیریم و نقدپذیر باشیم، بستگی دارد.
نویسنده مجموعه «بردیا و گولاخها»، «خواهران تاریک» و «جنایتکار اعتراف میکند» با بیان اینکه اگر فرد را سپید سپید یا سیاه سیاه ببینید نمیتوانید شخصیتپردازی و نقد کنید، گفت: قهرمان واقعی کسی است که در عین داشتن ویژگیهای خوب، ویژگیهای بد و اشتباهاتی هم در زندگی دارد اما در ایران درباره شخصیتها باید بگویید «چقدر خوب بود» و «چقدر عالی بود». این حرفها شخصیت را به یک تیپ کلیشهای تبدیل میکند که فقط میتوانید یک بعد آن را بگویید، زمانی که بخواهید وارد بعدهای دیگری شخصیت او شوید، با خود میگویید نه نگوییم و این کار را نکنیم. در واقع خطوط قرمز نامرئیای وجود دارد که نویسنده با خود میگوید من نمیتوانم کامل درباره این موضوع صحبت کنم پس حرف نمیزنم چون قرار است ناقص حرف بزنم و شخصیتی نمیشود که من دوست دارم و میتواند تأثیرگذار باشد. درحالی که میشود ویژگیها را استخراج و نشانهگذاری کرد و در داستان از سمبل استفاده کرد، این فرد در عین ناتوانیهایی که دارد در جبهههای مختلف میجنگد اما خودش مشکل دارد و چیزهایی را درک نکرده است. مثلا رستم قهرمان ملی ماست که از زابل آمده و میخواهد با دیو بجنگد و از هفتخان میگذرد اما همین رستم فرزند خود را میکشد که خیلی واقعه تلخی است، رستم در عین حال که آدم موفقی است در روابط خانوادگیاش ضعیف است. فرزندکشی چه معنایی دارد و آیا میتوانیم در بستر فرهنگیمان آن را نقد کنیم؟ این فرد ویژگیهایی را دارد و ما میتوانیم با استفاده از تکنیکهای داستانی، شخصیتهای جدید خلق کنیم نه تکبعدی و کلیشهای و تکراری.
رجبی سپس بیان کرد: اگر باور کنیم شخصیتهای داستان مانند ما ضعف دارند و ضعفها را هم بنویسیم، مخاطب ما میتواند با آن شخصیت ارتباط برقرار کند و همراه او باشد زیرا میبیند این شخصیتها هم ناتواناییهایی دارند، اگر ویژگی ابرقهرمانی و فانتزی دارند، میتوانم ویژگیهای انسانیاش را استخراج کنم و با خودم تطبیق بدهم و امیدوار شوم که من هم میتوانم به مشکلاتم غلبه کنم. اگر «هریپاتر» میخوانند برای این نیست که جادوگر شوند، این کتاب را میخوانند تا ببینند یک بچه بیسرپرست و بیچاره این توانایی را دارد و میتواند به خود کمک کند تا بر ترسش غلبه کند، تلاش میکند و برای هدفش میجنگد، این بچه آسیبپذیر هم هست و اینطور نیست رویینتن باشد. ویژگیهای انسانی را میبینیم که با قصه همراه میشویم وگرنه ویژگیهای دیگر را میگوییم خب غیرطبیعی است اما کنار نمیگذاریم زیرا نویسنده ویژگیهای انسانی را به شکل گستردهای درون آن شخصیتها تنیده و ما با آن ویژگیهاست که همراه میشویم نه با قدرتهای ماورایی. این قدرتها برای بچهها جذاب است زیرا تخیل آنها را فعال میکند و در جهان دیگری سیر میکنیم.
او همچنین درباره فراگیر نشدن کتابهای موفق ایرانی، اظهار کرد: اگر قهرمانهایی مثل هریپاتر شناخته شدهاند برای این است که آنها چندرسانهای کار میکنند، نمیگویند کتاب تولید شود و بعد کنارش بگذارند، بلکه از کتاب اقتباسهای قدرتمند شکل میگیرد، انیمیشن میسازند، بازی ساخته میشود و به یک رسانه محدود نمیشود. احساس میکنم میشود با اقتباس با برخی از کتابهای داستانی دوستان، فیلمهای سینمایی و فانتزی جذاب برای بچهها ساخت اما این اتفاق نمیافتد. اگر ما سینمای گردنکلفت و ادبیات صادراتی میخواهیم باید از آثار خوب حمایت کنیم البته برای کار تولید یک اثر استاندارد، توان انسانی وجود دارد اما توان مالی زیاد میخواهد بنابراین ریسک نمیکنند، بودجه بزرگی میخواهد و با پنج نفر نمیشود انیمیشن قدرتمند، تولید کرد که بتوان فروخت. باید بستر فراهم شود و بودجهای برای آن در نظر بگیرند. اینها در حد حرف قشنگ است اما در عمل اتفاقی نمیافتد و این باعث دلسردی برای نویسنده و ناشر میشود و این مجموعه ادامه پیدا میکند. اگر آنها ابرقهرمان دارند و صادر میکنند، از بچههای مصر و فیلیپین و ایران میدانند اسپایدرمن کیست، این قدرت رسانه است. ما پیشینه اساطیری قدرتمند و فرهنگ غنیای داریم اما بلد نیستم از آنها استفاده کنیم و یا مدیریتشان کنیم. اگر این اتفاق بیفتد ما هم میتوانیم و بنیهاش را داریم ادبیات قهرمانی محبوب داشته باشیم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: مهدی رجبی قهرمان داستانی قهرمان ها هری پاتر ویژگی ها شخصیت ها بچه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۵۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
پیامهایی که از رویاهای خود دریافت میکنیم. نمادها یا کهن الگوهای اولیه که از اجدادمان به ما منتقل شدهاند، ما را از آنچه برای هر یک از ما منحصر به فرد، معتبر و مقدس است، آگاه میسازند. وقتی به این پیامها توجه میکنیم، مسیر تکامل روح خود را دنبال میکنیم.
ممکن است از انجام تستهای شخصیتی خود در سایتهای مختلف خسته شده باشید. ممکن است فکر کنید که این فقط یکی دیگر از موارد است که فقط وقت شما را تلف میکند و چیزی را آشکار نمیکند. خوب، شما نمیتوانید بیش از این اشتباه کنید! تست شخصیت با کلید ناخودآگاه سوالات بسیار هدفمندی میپرسد و از این رو، از اینکه متوجه شوید نتایج چقدر دقیق هستند شگفت زده خواهید شد!
شما از دیدن دقت این تست متحیر خواهید شد. این به این دلیل است که این تست تصویری، تست شخصیت با کلید، از شما سوالات خاصی در مورد ضمیر ناخودآگاه شما میپرسد و در نتیجه نتایج به طرز شگفت آوری صحیح است. این چیزی است که دکتر ابیگیل برنر در مورد این مفهوم در Psychology Today مینویسد:
ناخودآگاه به عنوان منبع خلاقیت، شهود، الهام، شناخت درونی، به هم پیوستگی و روشنگری معنوی شناخته میشود. در این قلمرو، واقعیت تغییر میکند و گسترش مییابد. ماتریسی ایجاد میکند که بسیار کشسانتر و چند بعدیتر از آن چیزی است که ذهن خودآگاه آن را درک میکند.
پیامهایی که از رویاهای خود دریافت میکنیم. نمادها یا کهن الگوهای اولیه که از اجدادمان به ما منتقل شدهاند، ما را از آنچه برای هر یک از ما منحصر به فرد، معتبر و مقدس است، آگاه میسازند. وقتی به این پیامها توجه میکنیم، مسیر تکامل روح خود را دنبال میکنیم.
این نمادها و کهن الگوها عناصر اساسی ناخودآگاه جمعی هستند. دستگاه ساختاری درون روانی جهانی که برای انسان ذاتی است. آنچه در اینجا بسیار ناراحت کننده است، این است که کلمات برای برقراری ارتباط یا انتقال پیام ضروری نیستند. گاهی تصویر، اندیشه، مفهوم یا ایده کامل را بدون استفاده از کلمات برای توصیف آن، منتقل میکند. ضرب المثل یک عکس ارزش هزار کلمه دارد.
بنابراین، این تست شخصیت با کلید، را انجام دهید و ببینید نتایج چقدر دقیق هستند. شما فقط باید از بین ۶ نوع کلیدی که در تصویر داده شده است یک کلید را انتخاب کنید و ما دقیقترین نتایج را در مورد ویژگیهای شخصیتی پنهان شما ارائه خواهیم داد.
نتایج تست شخصیت با کلید:
اگر کلید نوع ۱ را انتخاب کنید
شما سادهترین و رایجترین کلید را انتخاب کردید. بدون هر گونه تزئینات فانتزی. اما با وجود ظاهر ساده، بسیار کاربردی و در باز کردن قفل دربها بسیار موثر است. شما منطقی، متفکر، بسیار تحلیل گر، مصمم و قوی هستید. شما فردی عملی هستید و در زندگی بیشتر به دنبال سودمندی هستید تا چیزهای فانتزی. با این حال، یک جنبه آسیب پذیر و شکننده در شخصیت شما وجود دارد که هر از گاهی آشکار میشود.
اگر کلید نوع ۲ را انتخاب کنید
شما کلیدی را انتخاب کرده اید که نشان دهنده شخصیت بسیار قابل اعتماد است. این کلید میتواند تمام درهای یک قلعه جادویی را باز کند. انتخاب این کلید به این معنی است که شما فردی قوی و کاریزماتیک، مبتکر و سرشار از انرژی خلاق هستید. شما نظرات خود را صریح بیان میکنید. معمولاً به آنچه آرزو دارید میرسید. شما از این که در دام وعدهها گرفتار شده اید امتناع میکنید. آزادی خود را بالاتر از هر چیز دیگری ارزش میگذارید. یک روح آزاد دارید و بزرگترین قدرت شما مستقل بودن است.
اگر کلید نوع ۳ را انتخاب کنید.
شما یک کلید غیر معمول را انتخاب کرده اید که ساختار کمیاب دارد. این نشان میدهد که شما فردی با اعتماد به نفس با خودباوری بالا هستید. در غیر این صورت چرا به سمت چنین کلید عجیب و غریبی کشیده میشوید؟ برشهای گزنده کلید دشوار است، که باعث میشود فرد مطمئن نباشد که آیا میتواند قفل خاصی را باز کند یا خیر. فردی مصمم هستید و همیشه ایدههای جالبی به ذهنتان خطور میکند. شما منحصربهفرد هستید و از بقیه متمایز هستید. جسور هستید و هرگز از بیان نظرات خود نمیترسید. همیشه منتظر یک چالش جدید هستید و آنها را بدون دوبار فکر کردن میپذیرید. شما کنترل ثابتی بر زندگی خود دارید و برای همیشه آماده شروع یک ماجراجویی تازه هستید.
اگر کلید نوع ۴ را انتخاب کنید
شما کلیدی را انتخاب کرده اید که شبیه یک برگ شبدر چهار لبه است. آیا به آن توجه کردید؟ انتخاب شما نشان میدهد که شما فردی خوش برخورد، آفتابی، مثبت اندیش و راحت هستید. شما همیشه به جنبه روشن چیزها نگاه میکنید و جهان را با نگرش “همیشه نیمه پر لیوان” میبینید. با این حال، مراقب افرادی باشید که سعی میکنند از روحیه خوش بینانه شما سوء استفاده کنند. شما همچنین باید مراقب نگرش راحت خود باشید، زیرا گاهی اوقات شما را پرت و پرت میکند؛ و ممکن است بدون اینکه متوجه شوید شما را دچار مشکل کند.
اگر کلید نوع ۵ را انتخاب کنید
کلیدی که انتخاب کرده اید پر از تزئینات پیچیده است. بسیار شبیه به آنچه در افسانهها و دنیاهای تخیلی میبینید. این نشان میدهد که شما خلاق هستید و تخیل روشنی دارید. شما یک رویاپرداز با اصالت ودارای شخصیت منحصر به فرد هستید. جنبه منفی این موضوع این است که شما چیزها را شخصی میگیرید؛ و گاهی اوقات، منحصربهفرد بودن شما به خوبی پذیرفته نمیشود. باعث میشود احساس کنید کنار گذاشته شدهاید و دچار سوءتفاهم شدهاید.
اگر کلید نوع ۶ را انتخاب کنید
شما کلید معمولی و کلاسیک را انتخاب کرده اید. انتخاب شما نشان میدهد که شما فردی منطقی هستید. زیرا کلید میتواند انواع مختلف درها را باز کند. این نشان میدهد که شما قضاوت درست و حس خوبی دارید. شما قدرت تمرکز شگفت انگیزی دارید. با این حال، برای شما بسیار دشوار است که فراتر از منطقه راحتی خود را کشف کنید. شما ترجیح میدهید مسیر سنتی را انتخاب کنید. شما فردی فوق العاده وفادار هستید و از اطرافیان خود انتظار وفاداری مشابهی دارید.
منبع: خبرنامه
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی